Indholdet du nu skal til at lære er betalt for at virksomheden, der linkes til. Linket er derfor også af betalt karakter.
Är du stressad och får en obehaglig känsla när du vet att det är dags att byta däck på bilen? Var inte orolig, det är oftast bara svårt första gången. Att lära sig byta däck är ett måste om du har en bil, så lär dig det från början om du inte lämnar in bilen på en verkstad.
Byt till sommardäck när det blir varmare
När våren är på ingång bör du ha som vana att utföra däckbyte. Däckbyte bör göras när temperaturen stiger över 7 plusgrader. Sommardäcken har en annan uppsättning av gummi än vinterdäcken, där är den avgörande skillnaden mellan däcktyperna. Gummiblandningen i sommardäck är menade att just användas på sommarväglag. Däcken är mjukare och mer elastiska och lämpar sig för varmare temperaturer. Vid kallare temperaturer hårdnar gummit och gör körningen svårare och mindre säker, därför ska de inte användas under vinterhalvåret.
En slitageindikator hjälper
Många moderna däck har idag en så kallad slitageindikator. En slitageindikator är precis som det låter, en indikator som visar när däcket är för slitet och behöver bytas ut. För att hjälpa dig att hitta denna indikator finns en liten markering på däcket. I mönstret på denna slitageindikator syns en en liten extra förhöjning. När denna förhäjning är utesliten är det dags för byte av däcken.
Kontrollera dina sommardäck
Sommardäck bör hålla flera säsonger om du skaffar däck med hög kvalitet. Dock är det viktigt att underhålla däcken och att förvara dem på rätt sätt under vintern. Att däck har en livslängd går inte att undkomma, däck måste bytas ut efter ett tag. Men med underhåll och rengöring kan du förlänga denna tid. Det som är viktigt är att kontrollera är däckets mönsterdjup, inte bara för att det ger en lägre energiförbrukning och skönare körning men också för att förhindra risken för en olycka. När mönsterdjupet är lägre än 3 mm får bilen en längre bromssträcka och blir därmed mindre säker att köra. Ett lågt mönsterdjup ökar också risken för vattenplaning.
Vilken tryck har däcken?
Man bör också kontrollera trycket i däcken, alltså mängden luft. Om trycket är för lågt eller olika i däcken leder till svårare, mindre effektiv och farligare körning. Att däcken slits ojämnt är inte bra. Däcktryck bör man kontrollera när däcken är kalla, alltså inte direkt efter du stängt av motorn. Trycket bör vara ungefär 0,3 bar över rekommendationen från biltillverkaren. När du kontrollerar däcken glöm då inte att också kontrollera reservdäcket.
Köp däck som passar dina behov
Det finns många olika typer av sommardäck att välja på idag. Allt från dyrare varianter från kända märken till märken som du antagligen aldrig hört talas om. Vilken typ du ska välja beror på vilka egenskaper du eftersöker. Dyrare däck behöver inte alltid vara bättre, men tänk på att livslängden kan skilja sig åt markant mellan olika däck. Det beror också på vilket bilmärke du har, många bilmärken samt mekaniker rekommenderar en viss typ eller ett visst märke. Vi svenskar brukar generellt sett följa dessa rekommendationer då de flesta inte är tillräckligt insatta för att gå emot dessa rekommendationer vid däckbyte.